Beveel ik jou aan bij mijn familie en vrienden?
In de tijd dat ik mysteryshopper was, moest ik na mijn bezoek aan de onderneming een rapport invullen over mijn ervaring.
Een van de laatste vragen die er opstond was:
Zou je dit bedrijf op basis van jouw ervaring aanbevelen aan jouw familie en vrienden?
In mijn ogen de belangrijkste vraag.
NPS score
Deze vraag stelt de zogenaamde Net Promoter Score (NPS) vast. Waarbij het antwoord een getal was tussen de 0 en 10. Gaf ik een laag cijfer dan was het niet waarschijnlijk dat ik het bedrijf zou aanbevelen. Bij het geven van een hoge score was dit wel waarschijnlijk.
Dus hoe hoger de score, hoe meer tevreden een klant is en hoe meer waarschijnlijk het is dat een klant het bedrijf of merk zal aanbevelen aan anderen.
Want ook al zag het pand er tip top uit van buiten en binnen, was de ontvangst prima, was ik goed geholpen en bij het afscheid prima uitgeleide gedaan. Uiteindelijk was het allemaal niet zo veel waard als ik deze vraag niet bevestigend kon beantwoorden. Want dan miste er dus toch iets.
Natuurlijk was dit ook een persoonlijke vraag, want wat voor mij geldt, geldt misschien niet voor jou. Toch is het een vraag om over na te denken.
En wat maakte het dan dat ik iemand wel zou aanbevelen?
De keren dat ik inderdaad een positieve aanbeveling zou doen bij familie en vrienden had ik een klik met de verkoper, ik gunde hem(of haar) de koop. Verder had ik het gevoel dat er goed naar mij werd geluisterd en dat er in werd gegaan op mijn wensen en mijn situatie. Kortom er was een echte, oprechte verbinding.
En nu de hamvraag: Hoe is dit bij jou?
Zou ik jou aanbevelen bij mijn familie en vrienden?
Heb je ook ervaring met de NPS score? Of vond je het een interessant artikel? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten.