Effectief verkopen is geen kansen laten liggen
Net werd ik gebeld door een mediabedrijf waar ik een proefabonnement op ‘Blad X’ heb dat bijna afloopt. Nadat de dame aan de telefoon had geverifieerd of ze met de juiste persoon sprak en of het gelegen kwam dat ze belde ging ze van start:
“U hebt op dit moment een proefabonnement op ‘Blad X’ en ik mag u een aanbod doen van een jaar lang ‘Blad X’ voor € 99, – in plaats van € 170, -. Dat is een voordeel van € 71, -. Wilt u gebruik maken van dit aanbod? “
Een duidelijke vraag. Direct en op haar doel af. Alleen niet heel effectief.
Waarom niet? Nou, ze vroeg bijvoorbeeld niet eerst wat ik van het blad vond.
Ik antwoordde dan ook dat ik geen interesse had in haar aanbod omdat ik het ‘Blad X’ niet zo interessant vond om te lezen.
Wel zei ik dat ik interesse had in twee andere bladen van het mediabedrijf waarvoor ze belde. En dat ik overwoog om op één van deze bladen een proefabonnement te nemen.
“Ja, zei ze. “Die bladen hebben wij ook. “
En verder zei ze niets.
Wat een gemiste kans! Waarom ging ze hier niet op in?
Ze beëindigde het gesprek door me te bedanken voor mijn tijd en ze wenste ze me een prettige dag. Wel vriendelijk. Niet klantgericht en commercieel.
Ze had bijvoorbeeld kunnen vragen:
“Goh, mevrouw Idzinga heeft u een voorkeur voor een van deze twee bladen?”
Ik had dan kunnen antwoorden dat ik het verschil graag wilde weten tussen de beide bladen. Op basis van haar antwoord en mijn voorkeur had ze had me daarin kunnen adviseren.
Uiteindelijk had ze kunnen zeggen: “Wat zegt u ervan? Zal ik het proefabonnement gelijk voor u in orde maken? Dan kunt u volgende week al genieten van de het eerste nummer.”
Zeer waarschijnlijk was ik hierop ingegaan.
Maar dat deed ze niet…
Heb je zelf ook zoiets meegemaakt? Was je ook verbaasd over de kansen die een verkoper liet liggen?
Ik lees je ervaring graag hieronder in het reactiegedeelte.