Het gevoel van welkom begint al bij de deur
Laatst ging ik met een vriendin naar een grand café voor de lunch. We pakten de deurknop beet om de deur open te doen, maar de deur zat op slot. Er zaten wel allemaal mensen binnen, dus de zaak was wel open. De serveerster zag ons en wees ons op een andere deur. Deze deur ging gelukkig wel open. Mijn vriendin kon naar binnen, maar ik niet. Wat was nu het geval?
De deur bij de ingang opende naar binnen, maar de volgende deur naar het grand café opende naar buiten. Het was dus heel smal. En daarmee moeilijk om binnen te komen. Gelukkig hadden we nog niet gegeten :-).
Nu was dit voor ons niet een heel groot probleem, maar stel je voor dat je als moeder met je kinderwagen naar binnen wilt, of als rolstoelgebruiker. Niet echt heel welkom.
Helaas zijn er veel bedrijven die de vergissing maken om niet te kijken door de ogen van de (potentiële) klant. Ik neem aan dat de eigenaar van dit grand café wil dat ik bij hem kom lunchen of om een kop koffie te drinken. En dat hij hoopt dat ik ook terugkom.
Als je klanten wilt krijgen en houden moet je je best doen en het gevoel geven dat ze welkom zijn. Dat begint dus al bij de deur.
En daarna zal je het verschil moeten maken. Met goed eten, met een fijne sfeer en met attente medewerkers en het liefst tegen een prijs die staat voor de waarde die je geeft. De meeste mensen die ik ken willen best wat meer betalen voor een goede kwaliteit en een goede service.
Hoe maak jij het verschil voor jouw klant? Speel jij in op de behoeften, verlangens, irritaties en ongemakken van jouw klant? Als je dit verschil kunt maken, dan kiest de klant voor jou. En niet voor de concurrent omdat die misschien goedkoper is.
Maar hij kiest voor jou, omdat hij zich verbonden voelt met jou, met jouw product of dienst. Daar krijg je loyaliteit en betrokkenheid voor terug. En uiteindelijk een bedrijf dat groeit.